10 מי יודע • לא רק צבע אדום, תכירו את שדרות

    דוד גדנקן No Comments on 10 מי יודע • לא רק צבע אדום, תכירו את שדרות
    21:20
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on מפגיני שמאל באו לעורר פרובוקציות וגורשו בריקודים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    האסוסיאציה הראשונה שעולה לרובינו כאשר אנו שומעים על 'שדרות' זה ממטרי הקאסמים ואזעקות צבע אדום. מתברר שהעיר דרות מלאה בהיסטוריה מעניינת ובהווה מרתק לא פחות. דוד גדנקן עם עשרה שרצית לדעת על העיר שדרות.

    א. שדרות הוקמה בשנת 1951 כמעברה לעולים חדשים מאירן וכורדיסטן. מיקומה בקרבת הגבול עם רצועת עזה.

    ב. מיקום יישובם של העולים החדשים, נבחר ע"י המוסדות המיישבים כי הוא נמצא בלב ליבו של אזור מיושב בקיבוצים רבים ובכמה מושבים. אלו היוו בשנות ה50 מקור פרנסה עיקרי לתושבי שדרות.

    ג. השם "שדרות" נבחר כשמה של העיירה כי מגורי התושבים היו נטועים לאורך נטיעות של עצי אקליפטוס. שדרת העצים ניטעה ע"י התושבים כאחת מהעבודות היזומות בהן הועסקו העולים תושבי המעברה-העיירה.

    ד. באמצע שנות ה50 החלו משרד השיכון והסוכנות היהודית, לבנות בתים אליהם הועברו ראשוני המעברה. במקביל החלו להיקלט בשדרות עולים חדשים רבים, שהגיעו ממרוקו ומרומניה.

    ה. בשנת 1958 הכירה ממשלת ישראל בעיירה שדרות כמועצה מקומית. מועצה זו תפקדה כ38 שנים. כשגדלה אוכלוסיית שדרות לכדי כ-20000 תושבים, בעיקר בעקבות עליה מסיבית מבריה"מ (משפחות קווקזיות ובוכריות) וכן עולים רבים מאתיופיה, הוכרזה שדרות בשנת 1996 כעיר.

    ו. פרנסי העיר הבינו כי עתידה של שדרות תלוי בדור הצעיר, הושקעו סכומים גדולים בפיתוח מוסדות חינוך, כולל משיכת מורים ומדריכים. נבנו גני ילדים, מעונות, בתי ספר, מתנסי"ם ישיבת הסדר ועוד. הקמת מכללת "ספיר" בסמוך לשדרות הביאה תועלת ופירות להעלאת רמת ההשגים הלימודים של ילדי העיר ונעריה.

    ז. תופעה חברתית וייחודית לשדרות היא ייסודה והתהוותה של קהילה תורנית בשם " אפיקים בנגב". קהילה זו ידועה כגרעין התורני בשדרות.

    משפחות הגרעין התורני מונות כיום כ-300 בתי אב. המוטו של חברי הגרעין הינה תרומה להתפתחות תושבי העיר בעיקר בתחום החינוך, הרווחה, המנהיגות הקהילתית, הקמת מרכזים לטיפול בילדים בסיכון וטיפול ייחודי בנוער הקהילה האתיופית. רבים מחברי הגרעין מעבירים שיעורי תורה והלכה לציבור הרחב. שילובם והטעמותם של משפחות הגרעין בעיר שדרות הינה הצלחה, כיום ראש עירית שדרות הינו אלון דוידי חבר פעיל בגרעין. בשדרות הוקמה ישיבת הסדר וישיבה גבוהה בשם "אפיקי דעת" לומדים בהן למעלה מ*200 אברכים שזכו גם להקים סניף של הישיבה בקרית גת.

    ח. זכו תושבי שדרות כי מפעלי תעשייה רבים הוקמו באזור התעשייה העירוני. מפעלים של חברות ידועות כדוגמת: "אוסם" "שטראוס", "עלית", "תפוד", "עוף קור", שלוחה של חברת ההי טק "אמדוקס", "הולנדיה" ועוד ועוד. עובדת התיעוש באיזור שדרגה את מצבם הכלכלי של תושבי שדרות והביאה למשיכת אוכלוסייה איכותית שבנתה את ביתה בעיר.

    ט.לשדרות תרומה לתרבות והמוסיקה בישראל. אמנים רבים הינם ילידי שדרות שצמחו וגדלו בה.

    י. לא נתעלם מתופעת "צבע אדום". כ-14 שנים חיים תושבי שדרות תחת ממטרים של ירי רקטות ופצמ"רים מסוגים שונים, מאיימים ומסוכנים.
    העיר שדרות חוותה תופעות של שכול, פציעה, הרס ונזקים גדולים. מבקרים רבים וחשובים מהארץ ומכל רחבי תבל (כולל ברק אובמה, כיום נשיא ארה"ב) הביעו בביקורם בעיר את הערצתם לעמידה האיתנה של ילדי שדרות ותושביה הצעירים והמבוגרים כאחד.
    נישא תפילה כי שדרות תפרח ותשגשג ולאלתר.



    0 תגובות